• 11
  • Mar, 10

Docent zijn is na popster een goede tweede keuze

Overeenkomsten docent en popsterVroeger, ten tijde van mijn eerste gitaarliedje, wilde ik net zoals velen, popster worden. Ik droomde van volle zalen van fans die mijn teksten luidkeels meezongen.

Enfin, later realiseerde ik me dat vanwege gebrek aan tijd, talent of moeite (ik laat dit nog even in het midden i.v.m. mijn eigenwaarde 😎 ) het popsterdom toch iets te ambitieus was.

Ik ben nu docent en dat lijkt me dat een goede tweede keuze, o.a. omdat beide beroepen interessante overeenkomsten hebben:

Publiek

Net als een popster heeft een docent op een kleinere schaal ook te maken met een (wisselend) publiek dat vermaakt moet worden. Volgens mij geldt voor beide beroepen dat de mate van interactie bepalend is voor het succes van het ‘optreden’.

Eigen materiaal

Net als popsterren werken veel docenten met hun eigen (les)materiaal. Denk hierbij aan teksten in een college, reader, Blackboard applicatie, DigiBord, Powerpoint of op een cursuswebsite.

Eigen publicaties

Net zoals bij popmuzikanten geldt dat eigen publicaties (artikelen/boeken i.p.v. CD’s/DVD’s)Β  aanzienlijk bijdragen aan je eh, populariteit (en daardoor wellicht ook je succes).

Hoge entree fee

Net als bij concerten leveren colleges/lessen ook erg veel geld op. Als je het collegegeld van alle studenten gaat verdelen over het aantal lessen, dan zou de prijs per student per les nog wel eens in de buurt kunnen komen van een gemiddeld concert kaartje. (het is alleen jammer dat de docent daar relatief minder aan overhoudt πŸ˜› )

Zeg nooit nooit?

Ten slotte, docent zijn wil niet uitsluiten dat je geen popster meer kan worden. Zo zijn Bryan Ferry, Mark Knopfler en Sting ook ooit docent geweest, voordat ze doorbraken in de muziek.

Maar goed, dat lijken me uitzonderingen. Ik ken meer personen die indrukwekkende dingen gedaan hebben in de muziek, maar toch docent zijn geworden/gebleven. Een daarvan, een collega docent, heeft deze treffende sticker op zijn kamerdeur:

Real musicians have day jobs

Prachtig toch?

Lezers van dit bericht lazen ook:
-Mijn top 5 liedjes over school en lesgeven
-Analyse tool voor Billboard Hot 100 lyrics

12 reacties

  1. Interessante observatie Peter! En helemaal waar wat mij betreft. 😈

    Ik zat nog even door te denken. Popsterren heb je in verschillende genres, je hebt bijvoorbeeld sing-songwriters, boyband zangers, stevige rockers enz. Denk je dat je die vergelijking door kunt trekken naar het docentschap? En zo ja: Uit welk genre docent kom jij? πŸ˜‰

  2. @Remi: Ha, leuke vraag.
    Eigenlijk heb ik (nog) geen idee. Voor singer-songwriter heb ik nog te weinig eigen materiaal, stevige rockers kan ik moeilijk plaatsen in het onderwijs, maar boyband zal het niet zijn πŸ˜†

  3. hmm.. Een jaren-80 coverband? πŸ˜‰

  4. Als het een docent is die er enigszins de wind onder heeft!!!

    De jongelui van tegenwoordig nemen er ronduit een loopje mee!!!

    De leraar met zijn/haar voornaam noemen???? Lekker voorbeeld!!!

    Wat mij al een aantal jaren goed opvalt, is dat jongelui van de huidige generatie vrijwel nergens over kunnen meepraten wat ECHT belangrijke maatschappelijke onderwerpen aangaat!!!

    Bestaat het vak MAATSCHAPPIJLEER niet meer of zitten ze daar te maffen????

  5. @AndrΓ© de Hooge – Bijzonder wereldbeeld heb je. Met welke generatie docenten wordt een loopje genomen? Misschien zou het goed zijn dat docenten zich bewuster worden van wat er werkelijk speelt bij ‘de jongelui van tegenwoordig’.

    Om in de sfeer van Peter’s blog te blijven: als een docent niet eens weet welke muziek aanslaat en wat ‘speelt’, hoe kan hij/zij ‘de jongelui’ dan klaarstomen voor de toekomst?

    Ben docent op MBO. Heb maatschappijleer gegeven aan MBO niveau twee. Meest indrukwekkende discussie die ik ooit heb meegemaakt was tussen de leerlingen van deze multiculturele probleemgroep. Een discussie over Wilders, hoofddoekjes, religie, homoseksualiteit. Geen stemverheffing, iedereen deed mee en probeerde zich (soms met succes!) te verplaatsen in andermans standpunten/argumenten.

    Hoezo ‘de jongelui van tegenwoordig’. Goud waard. Docenten moeten hun ribstof attitude eens laten gaan. Helps a lot ;).

    Peter de docent: lijkt me een enorm goede match! Leuke post Peter : 😎

  6. 😈 thx Roeland

  7. Wat doceer je trouwens, Peter?

  8. Hi Sonja, aan de RuG, en daar ben ik best trots op. πŸ˜€

  9. Oeps, ik las je vraag verkeerd. :mrgreen:
    Ik doceer (of doseer πŸ˜‰ ) webdesign.

  10. … dozeer… πŸ˜†

  11. Het leukste is om het te combineren. Was jij erbij toen ik op de summerschool in Bergen tijdens het college gespeeld heb?
    Maar er zit heel veel in wat je zegt. Ik gebruik een deel van de vaardigheden die ik heb opgedaan met optredens ook tijdens mijn colleges. Het is ook belangrijk je te realiseren dat er geen sterren zijn zonder publiek, maw als je het niet over weet te brengen kan je net zo goed ophouden met lesgeven.

  12. @George: Ja, daar was ik bij en dat vond ik erg leuk en inspirerend. Ik herinner me dat ik daarna nog zo’n periode had dat ik de gitaar vaker oppakte dan in andere perioden.

    Het overbrengen vind ik ook erg belangrijk en ik probeer daar ook rekening mee te houden, o.a. door interactie. Wellicht is dat een overlap tussen concert en college: de mate van interactie draagt voor een groot deel bij aan het plezier ervan.

Reageer op dit bericht!