• 22
  • Oct, 09

Het mysterie van de Mona toetjes bij de Plus Supermarkt

Mysterieuze toetjes bij de Plus SupermarktRegelmatig loop ik in mijn werkpauze even naar de naburige Plus Supermarkt voor een Mona yoghurt toetje.

Er zijn iets van vier verschillende soorten (waaronder mijn favoriet, die met stracciatella) en deze kosten 59 cent per bakje.

Tot ik een maand geleden bij de kassa hiervoor 0,65 euro moest betalen.

Huh?

Ok, inflatie is niet vreemd, maar de prijsjes in het zuivelrek gaven nog steeds 0,59 eurocent aan. Ik zag dit verschil pas nadat ik had afgerekend. De kassière verwees me naar de service balie. Daar bleek het fout in de computer te staan en na een minuutje kreeg ik een stuiver terug en de melding dat ze dit in de computer zouden aanpassen. Wauw, een hele stuiver.

Deel 2

Een paar dagen later stond ik weer in de rij met mijn favoriete toetje op de lopende band naast me. En weer werd er 0,65 aangeslagen. Voor het betalen wees ik de kassière op deze mysterieuze prijsverhoging, en zij ging bellen met zo’n telefoon die pas na 5 keer wordt opgenomen. Medewerker erbij, uitleggen om welk bakje het ging, en wachten tot ie terugkwam. Ik kreeg weer gelijk en na een kassa correctie hoefde ik 6 cent minder te betalen. ‘ja, we zullen dit aanpassen’.

Deel 3

Ik had al een week of wat niet meer zo’n Mona yoghurt bakje bij de Plus gekocht, maar uit nieuwsgierigheid kocht ik deze week toch weer zo’n toetje. Zou de prijs al aangepast zijn? In de rij was ik mijn “ja, maar” zin al aan het formuleren en net als de kassa was ik aangeslagen dat ik weer 0,65 cent mocht betalen, voor een product dat volgens de prijsstickers nog steeds 0,59 cent kost.

Waar gaat dit eigenlijk over?

Diverse Mona toetjesOp de terugweg vroeg ik me af waarom ik zoveel werk maak van die luttele 5 of 6 cent per bakje. Toen bedacht ik me dat het daar niet om ging, of om de kassière en de mensen achter me in de kassa rij extra lang op te houden.

Het zit ‘m meer in het (bijtende) gevoel dat je (ongemerkt) meer betaald dan dat staat aangegeven.

Daarnaast verbaas ik me erover dat deze computerfout nog steeds niet is hersteld. Zou dit een bewuste policy van de Plus Supermarkten zijn? Om via deze micro verschillen meer winst te maken? Ze konden het geld tot vorige week immers goed gebruiken voor een mogelijke overname van de Super de Boer winkels 😆

Enfin, ik heb door dit gedoe om die paar centjes al 1 keer besloten om het toetje over te slaan, waardoor deze mysterieuze prijsverhoging slecht uitpakt voor de Plus Supermarkt (en dan heb ik het nog niet gehad over de impact van deze blog post 😉 )

Kijkersvraag

Hoe zou jij omgaan met deze situatie? Die 5 a 6 cent elke keer laten zitten, of er een punt van blijven maken?

Lezers van dit bericht lazen ook:
-Cursus prijsjes plakken op CD’s voor V&D medewerkers

20 reacties

  1. Een punt van blijven maken. 👿

  2. 1. Een punt van blijven maken
    2. Betreffende product uiteindelijk niet meer kopen
    3. Uiteindelijk zelfs naar andere supermarkt gaan wegens vertrouwensbreuk.

    De Plus is al zo’n butte supermarkt… De Super De Boer is straks van Jumbo! Dan kun je voortaan naar die dicht bij je huis 🙂

  3. Hmpf, als het me al zou opvallen, 5 cent verschil (neem bijna nooit bonnetjes mee) dan zou ik na de derde keer toch echt van supermarkt switchen.

    Dat de prijs klopt zou toch het belangrijkste voor een super moeten zijn?!

  4. De Plus heeft inderdaad wel vaker van deze fratsen. Ik weet niet hoeveel mensen zo’n toetje kopen, maar als ze dit op meer producten toepassen, telt het aardig op!

    Misschien dan toch maar naar de C1000..?

  5. Inderdaad! Gebeurt echt heel vaak bij de Plus. Je moet altijd je bonnetje checken! :-S Ik zeur iedere keer en voel me ook altijd een zeikerd, maar goed…

  6. Wauw, leuk deze reacties. Ik ben blijkbaar niet de enige die dit soort fratsen meemaakt.
    Ik zie er nu al naar uit om binnenkort weer zo’n bakje te kopen en deze post van een update te voorzien.

    Ik zou daarnaast ook deze pagina kunnen printen en naar de direktie mailen via de post (ik betwijfel of ze wel eens e-mailen). En dan hopen dat ik een heel Mona pakket ter compensatie krijg. Kan ik die mooi uitdelen op m’n werk of zo. 😎

  7. Doen! 🙂 Maareh… ex-collega’s, krijgen die dan geen bakje? 😉

  8. Gewoon het supermarkt-opperhoofd erbij laten roepen. Die scholieren achter de kassa, servicebalie en op de werkvloer kan het meestal niets schelen; overigens hebben dit soort hulpkrachten in de meeste gevallen ook geen authorisatie om de lokale prijzen-database aan te passen.

    Overigens: check Supers.nl, daar komt Plus als duurste naar voren. Toeval, of is het gewoon de som van vele stuivers? 🙂

  9. Ik zou het waarschijnlijk niet doorgehad hebben. Maar dat komt ook omdat ik eigenlijk altijd pin en je dan veel minder door hebt wat je nu eigenlijk betaalt. Zeker als het niet het enige is wat je koopt.

    Maar mocht ik het doorhebben en het een paar keer gebeuren, dan was ik waarschijnlijk ook van supermarkt geswitched. Er ‘een scene van maken’, zou me teveel moeite zijn. Luie hond als ik ben… 😉

  10. Ik zou het niet doorhebben als mij zoiets gebeurt.

    Wat ik wel doorheb ik dat de Plus in de rivierenbuurt in Groningen een erg slechte supermarkt is. Ik probeer er zo min mogelijk te komen, alleen omdat ie precies tussen mijn werk en mijn huis zit kom ik er af en toe toch. Maar telkens als ik er kom heb ik er weer spijt van.

    Ik heb laatst een keer gehad dat ik in een lange rij bij de kassa stond, en vervolgens een medewerker die net klaar was met werken en een paar boodschappen kocht in een aparte kassa even voor mocht.

    Ze hebben altijd minstens 1 ding op mijn lijstje niet. En dat zijn helemaal niet altijd rare dingen.

    Personeel staat openlijk tegen elkaar te klagen en te mopperen over hun werk.

    Cassieres zijn niet bezig hu8n klanten te helpen, maar om de band zo snel mogelijk leeg te rammen. (Het liefst zo, dat je boodschappen in het zelfde vak komen als die van je voorganger)

    En ze hebben maarliefst 2 soorten zegeltjes!
    cassiere: “Wilt u koopzegels?”
    ik: “Nee”
    cassiere: “Wilt u dan bladiebla zegeltjes?”
    ik (geïrriteerd) “Nee ook niet”
    ik (in gedachten): “Zegeltjes zijn suf en anno 1980. Opzouten! Ik wil gewoon boodschappen”

    Zo. Dit lucht wel op. Heerlijk. Ik hoop dat de plus snel failliet gaat en dat er dan een Jumbo ofzo inkomt, en dat ze het personeel niet overnemen.

  11. Korte toevoeging: Je moet zelf je groente afwegen bij de Plus. Oudere lezers kunnen zich misschien herinneren dat dat vroeger ook bij andere supermarkten moest, maar alle andere supermarkten zijn inmiddels overgestapt op afwegen bij de kassa.
    De plus heeft dat nog niet op orde, die zijn namelijk druk met het bedenken van zegeltjes systemen en met het ophangen van narrow-casting systemen waar niemand op zit te wachten.

  12. Zat het je hoog, Remi? 😉

    Overigens heeft de Appie helaas ook nog steeds zegels (al vragen ze er niet elke keer naar) en er bestaat zelfs nog (minstens) eentje waar je je groente moet afwegen! Extra onhandig, omdat het in elke andere Albert niet meer hoeft 🙁

    Kortom: de perfecte super bestaat niet!

  13. Leuke ontwikkeling.
    Gisteren mocht ik weer 5 cent extra betalen en gaf tijdens het corrigeren aan dat ik er een beetje flauw van werd.

    Vandaag zag ik dat de sticker prijs van al deze toetjes naar 65 cent was verhoogd. Een slimme zet, die ik al veel eerder had verwacht.

    Enfin, als sportief gebaar wilde ik vandaag weer zo’n bakje kopen, maar daarbij moest ik wel eerst 3 bakjes wegleggen die tot eergisteren houdbaar waren. 😎

  14. hahaha prachtig.
    Zo zie je maar weer: de plus in de rivierenbuurt in Groningen is een slechte winkel.

    En Ilse heeft ook gelijk, perfecte winkels bestaan niet. Helaas..

  15. “Plus stapt volledig over op fairtrade bananen.” Hmm. dat doen ze dan wel weer netjes. Gaat behoorlijke impact maken:
    http://www.duurzaam-ondernemen.nl/detail_press.phtml?act_id=9575

    Jammer dat het verder zo’n k^% winkel is. Maar dit is een goed initiatief. Hopen dat snel meer winkels dat voorbeeld zullen volgen, want chiquita = evil.

  16. Ik heb dit topic met stijgende verbazing zitten lezen… ach, zo’n toetje, waar maak je je druk om…

    Totdat ik ineens zie dat dat ook de toetjes zijn, die ik altijd koop! Alleen dan de aardbeien.
    Twee dingen:
    1. Eigenlijk nooit zo op de prijs gelet. Ik doe boodschappen voor de hele week en het is ondoenlijk om van alle artikelen in mijn karretje de prijs te onthouden – behalve van reclames die levensgroot aangekondigd staan. Die onthou ik dan weer wel.
    2. De aardbeien-toetjes zijn vaak uitverkocht, dus dan ga ik toch met lege handen weg (of met een ander merk toetje).

    Overigens moeten de klanten bij onze Jumbo ook hun groente nog zelf afwegen. Niks ‘afwegen bij de kassa’! Als ik (in uitzonderlijke gevallen) bij de AH kom, zoek ik nog altijd naar een weegschaal 😉

  17. je hebt groot gelijk. Plus is al duur genoeg!dus ik zou het ook zeggen.Maar het opperhoofd is vaak degene die juist deze dingen zo wil,dus aan hem vragen helpt niet!
    het lijkt erop dat PLUS overal een slechte winkel is.
    wat houdbaarheid betreft en ook vaak onaardig, op enkele echt aardige mensen na,dat moet gezegd worden ,want die werken er zeker ook! Prijzen zijn hoger als ergens anders.
    Verder maakt Plus reclame voor diverse dingen die ze NIET nakomen,maar wel sier mee maken
    Koop of zie je iets in de winkel wat over de datum is, krijg je zgn een waardebon van 2,50…
    OH ja?? Wanneer dan??? als je het zelf speciaal vraagt en dan nog met moeite ..Het moet dan eerst achter gevraagd worden en gaat met veel gedoe gepaard,want het personeel mag het niet zelf aanbieden (vreemd als er reclame voor gemaakt wordt op de PLUS site…)
    ” Toen ik onlangs iets retour gaf wat ik net gekocht gehad en notabene bijna 5 maanden over de datum was (!!) en vroeg om die waardebon zei men doodleuk “de waardebonnen zijn op.” toen ik zei ,schrijf dan maar een tegoed bon “nee dat gaat niet ” (….)
    En omdat er een rij mensen achter me stond ben ik gegaan,maar ik vind het niet correct.
    Die bon van 2,50 krijg je zgn ook als de kassabon niet klopt (zegt men op de PLUS site )
    zelfde verhaal : het word NOOIT aangeboden. Maar… de kassabon klopt héél vaak niet…dus daar zal het probleem wel zitten…
    als er iets in de reclame is ,moet je heel goed je kassabon nakijken want vaak staat het gewoon voor de normale prijs op de kassabon.(2x in 3 dagen ..!! en even later weer 2 x !)
    Ik heb dit bijna nooit bij Albert Heyn ,Super de Boer ,Lidle of Jumbo, alleen bij Plus Mierlo !
    mijn kassabon klopt overigens bij Lidl altijd wél .Lidle is de enige andere supermarkt die Mierlo (gelukkig!) heeft,dus daar kom ik vaak en kan het goed vergelijken..
    beter in service, vriendelijk, beter in vers en houdbaarheid,maar wel een stuk goedkoper!

  18. Ik ga nooit naar de Plus. De enige supermarkten die ik bezoek zijn de Deen in Noord-Holland, en verder de Jumbo (stijger!) en de Appie. Ik kijk een beetje rond naar andere winkels omdat ik de AH een beetje flauw vind worden met elk jaar dezelfde acties. Fantasieloos en saai. De Jumbo heeft geweldige exotische groenten en de Deen is een gewoon een prima keten. Uitdragerijen als de Aldi en Lidl met hun slechte arbeidsvoorwaarden sla ik liefst over. Die ga ik niet subsidieren.
    Wel koop ik standaard koopzegels. Waarom? Je betaalt 49 euro aan zegels en je krijgt er 52 voor terug. Dat is een rendement van 6%. Zoek eens een bank die dat geeft.

  19. Oh, en die 5 a 6 cent verschil? Aankaarten en in de gaten houden, en als het niet verbetert, laten liggen en andere winkel.

  20. het malle is dat je een kwartier bezig bent bij zo’n tent voor een “uursalaris” á 24 cent. het zou bij wet mogelijk moeten zijn een minimaal salaris van 10 euro p/u in rekening te mogen brengen, bij dit soort verwijtbaar gedrag. moet jij es opletten ! (had het bij de bcc-bij de kijkshop goedkoper maar ze laten het zo….mensen rennen toch niet zo hard voor 2,99 !)

Reageer op dit bericht!