In 2004 bracht Erik Bevaart het boek 50 jaar pophistorie, blunders, jatwerk & frustratie op de markt. Het is geen boek dat een chronologisch overzicht geeft van de popmuziek van de afgelopen 50 jaar, maar een boek vol met leuke popfeitjes dat zich, mede door de erg fraaie zwart wit foto’s van Paul Bergen, vrij eenvoudig in een keer laat uitlezen.
Deze feitjes zijn verdeeld in verschillende hoofdstukken zoals ‘Kapitale blunders’, ‘Jatwerk of herondekt?’ en ‘Popmuziek & politiek’.
In het hoofdstuk ‘Postume hits’ is een interessante lijst te vinden van de belangrijkste postume hits, alsmede de leeftijd op het moment van overlijden en de doodsoorzaak van de betreffende artiest.
Het hoofdstuk ‘Strotten’ (over de beste zangstemmen in de popmuziek) is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat deze informatie een redelijk subjectief karakter heeft.
Bijzonder interessant vond ik het hoofdstuk waarin hitsuccessen van Nederlandse acts in het buitenland in kaart worden gebracht. Erg leuk hierbij is dat er ook wordt stilgestaan bij de Nederlandse acts die in het buitenland meer succes hadden dan in Nederland. Denk hierbij aan groepen als Diesel (Sausolito Summernight) en Doop (Doop). Verder vinden we er ook een lijst van internationale artiesten die wel in de VS en Groot Brittannie successen kenden, maar in Nederland niet aansloegen.
Records in de popmuziek zijn altijd leuk en dit komt in het laatste hoofdstuk aan bod. Ook hier biedt Erik Bevaart weer een grote hoeveelheid leuke informatie. Alsof hij er niet genoeg van kan krijgen (en ik ook niet) houdt hij na dit laatste hoofdstuk niet op, maar gaat hij op de laatste pagina’s bij het uitgebreide voetnoten onderdeel, nog verder met het verrijken van onze popkennis.
Al met al is 50 jaar pophistorie, blunders, jatwerk & frustratie van Erik Bevaart een gemakkelijk leesbaar boek dat erg rijk is aan popfeitjes. Het biedt liefhebbers van de geschiedenis van de popmuziek een indrukwekkende hoeveelheid informatie die je doorgaans niet aantreft in standaardwerken als het Top 40 Hitdossier of Oor’s Popencyclopedie en daarmee verdient dit boek een plek op de plank van elke popliefhebber, die deze twee hierboven genoemde werken al in huis heeft.