• 20
  • Mar, 08

De doorbraak van de Beatles in Amerika

The BeatlesIn de week van 4 april 1964 zag de Amerikaanse Billboard top 5 er zo uit:

  1. Can’t Buy Me Love
  2. Twist and Shout
  3. She Loves You
  4. I Want to Hold Your Hand
  5. Please Please Me

Zie je het? Wel, dit zijn allemaal opnamen van de Beatles. Inderdaad, die week vestigden de Beatles een opmerkelijk record door de hele top 5 van de Amerikaanse Billboard lijsten te bezetten.

Laten we eens gaan kijken hoe dit mogelijk was…

Voor de doorbraak

De Beatles scoorden in de zomer van 1962 hun eerste top 20 hit in Groot Brittannie met Love Me Do. Met daarop volgende singles als Please Please Me, From Me To You en She Loves You veroverden ze in amper een jaar tijd niet alleen hun thuisland maar ook de rest van Europa. Zo was eind 1963 She Loves You hun doorbraakhit in Nederland.

I Want To Hold Your Hand

In de V.S. werd aanvankelijk vrij koel gereageerd op het Europese succes van de Beatles. Allerlei kleinere platenmaatschappijen (Swan, Tollie en Vee-Jay) probeerden succes te behalen door Beatles singles uit te geven in 1963, maar deze sloegen niet aan, omdat ze geen airplay kregen.

Toch wisten de Beatles eind 1963 al een toezegging te bemachtigen om in februari 1964 in de goed bekeken Ed Sullivan Show op te mogen treden.

I Want To Hold Your Hand - BeatlesOok brachten de Beatles in Europa eind 1963 hun nieuwe single I Want To Hold Your Hand uit. Mede door het verschijnen van nieuwsberichten over de Europese Beatlemania en de geweldige reacties op die nieuwe single nadat een radiozender in de VS dit nummer had gedraaid, werd besloten dit nummer vervroegd in de VS uit te brengen op het grotere Capitol label. De vraag naar dit nummer bleek enorm, het deed verkooprecords sneuvelen (bijna 5 miljoen werden er verkocht) waardoor het in januari 1964 een Amerikaanse nummer 1 hit werd en de Beatles definitief in de VS waren doorgebroken.

Toen ze op 9 februari 1964 optraden in de Ed Sullivan Show waren ze dus al doorgebroken in de VS en met dit optreden zorgden ze voor nog meer publiciteit.

Waarom 5 singles in de top 5?

Goed, de Beatles stonden een tijdje bovenaan de hitlijst met I Want To Hold Your Hand. De eerder genoemde kleinere platenmaatschappijen (Swan, Tollie en Vee-Jay) die in 1963 een aantal oudere Beatles singles uitbrachten, hadden na de doorbraak aanzienlijk meer succes. Deze oudere singles schoten de hitlijsten in en She Loves You wist zelfs de nummer 1 positie in de VS over te nemen van I Want To Hold Your Hand.

Beatles top 5 in AmerikaToen de Beatles niet lang daarna met hun nieuwe Capitol single Can’t Buy Me Love kwamen, was er sprake van een overvloed aan Beatles singles in de Amerikaanse hitlijst. Can’t Buy Me Love verdrong She Loves You van de 1e plaats, waardoor de Beatles een record vestigden door 3 opeenvolgende nummer 1 hits te behalen.

Twist en Shout, een oudere single, stond op de 2e plaats in die week. Op 3 stond She Loves You. I Want To Hold Your Hand, de doorbraak single bevond zich nog op een 4e plaats en Please Please Me, werderom een oudere single, maar heruitgegeven met From Me To You op de andere kant, stond die week op 5.

In dezelfde week stonden er ook nog 7 (!) andere nummers van de Beatles in de Billboard top 100 en stonden ze ook op de eerste en tweede plaats van de Billboard album lijst.

Epiloog

Hierna scoorden de Beatles nog vele nummer 1 hits in de VS, maar werd het nooit meer zo overheersend als in april 1964, vooral omdat Capitol (en later Apple) het enige label was waarop hun singles werden uitgebracht. Dat ze uberhaupt dit record wisten te vestigen, en dat er sindsdien en voordien niemand is geweest die hier ook maar bij in de buurt kwam, geeft al aan hoe succesvol de Beatles zijn geweest.

Lezers van dit bericht lazen ook:
-Hey Jude in Praag?
-Stairway To Heaven – The Beatnix
-Meest genoteerde artiesten in de Top 2000 van 2014

7 reacties

  1. Beatles rule!

  2. Yeah!

  3. Leuke site
    Handig om informatie van af te halen

  4. beatles is vet cool 😉 😉 😎 😎 😎 😎 😎 😎

  5. In 2008 had ik een Beatles biografie op hyves waar ik onder meer deze entry had over de Britse invasie van 1964. De bio is alweer weg; ik vond hyves gewoon niet leuk. De teksten heb ik nog wel, ik wil daar later nog wat mee gaan doen.
    Ik plak hier de entry van de Britse invasie van 1964.

    [plak]
    Amerika is altijd een doel van elke artiest. Als je het in Amerika maakt, dan ben je gearriveerd. Dan heb je een naam. Dan verdien je respect. Amerika was de bakermat van de rock en roll. Amerika gaf de wereld Bill Haley, Buddy Holly, Little Richard, Jerry Lee Lewis. En natuurlijk kwam daar de grote held van die tijd vandaan, Elvis Presley. Dat waren de voorbeelden van de opzwepende rock en roll, de iconen van de late jaren 50 en vroege jaren 60. Helaas slaagde Engeland er niet in uit eigen kweek artiesten van hetzelfde kaliber te leveren. Oh, het had Cliff Richard en die scoorde overal grote hits, maar zelfs hij wist geen indruk te maken in Amerika. Amerika was een gesloten bastion. Daar bestond gewoon geen interesse voor rock en roll die niet Amerikaans was.
    De Beatles lopen daar ook tegenaan. In 1963 wordt al geprobeerd om het succes uit te breiden naar Amerika, maar Capitol (de Amerikaanse tak van EMI) ziet er geen brood in. Het was allemaal al eens gedaan, vonden ze. Het management van Capitol wordt daarin gesteund door de persverhalen die uit Engeland terugkomen. Veel geschreeuw en hoop kabaal. En dan ook nog die kapsels. Het lijken wel meisjes. Wel iets anders dan hun Beach Boys, frisse jongens die op en top Amerikaans zijn. De Beatles? Nee, niet commercieel genoeg. Capitol heeft geen interesse.
    EMI, George Martin en Brian Epstein maken zich daar zorgen om. Waarom lukt het thuis wel en niet daar? Hoe breken we de Amerikaanse markt open? Aangezien Capitol weigert, wordt er geleurd bij kleine onafhankelijke maatschappijen om wat platen uitgebracht te krijgen. Dat lukt. Vee-Jay brengt op 27 mei 1963 From Me To You uit. Na veel promotioneel trekken en duwen staat het nummer in augustus drie weken in de Bilboard lijst en bereikt nog de 116e plaats. De eerste single in de VS, Please Please Me (release 25 februari 1963) haalt de hitlijst niet eens. Vee-Jay’s elpee Introducing the Beatles was gepland voor juli 1963, maar wordt verschoven naar januari 1964. She Loves You wordt door Swan Records op 16 september 1963 uitgebracht en volledig genegeerd. Het is huilen met de pet op.
    Dan komt daar ineens Ed Sullivan. Sullivan is een nogal houterige tv-presentator die met zijn amusementsshow The Ed Sullivan Show een belangrijke factor in Amerika is. Hij hoort van de Beatles en komt in Engeland kijken. De Beatles en hij liggen elkaar lekker. Sullivan moest bijvoorbeeld niet zo veel hebben van Presley -dat gedoe met die heupen- maar de Beatles vindt hij aardige keurige jongens met goede muziek. Ze mogen voor een kleine 10.000 dollar optreden in zijn show. In januari 1964 doen de Beatles een tour van twee weken in Frankrijk (en nemen in de Pathe Marconi Studios in Parijs en passant Sie Liebt Dich/Komm, Gib Mir Deine Hand op, 29 januari 1964) en vertrekken op 7 februari naar de VS. Ze worden op John F. Kennedy Airport onthaald door duizenden gillende fans. Even tussen haakjes: die omslag in interesse is wel sociologisch te verklaren. Op 22 november 1963 werd de toenmalige president John F. Kennedy in Dallas vermoord. Sinds die datum verkeerde het land in een staat van rouw waar het langzaamaan uit aan het komen was. De stemming was inmiddels zo dat er weer aandacht voor leuke nieuwe dingen moest zijn. Op 9 februari 1964 treden de Beatles live bij Ed Sullivan op. De show bereikt een kijkcijferrecord van 73 miljoen kijkers. Naar verluid is er tijdens de uitzending geen criminaliteit in de VS (geregistreerd?). Op 16 en 23 februari zijn ze er weer, op opnames die op 9 februari zijn gemaakt. De eerste show wordt herhaald op 23 augustus 1964. Ze zullen nog een keer te zien zijn bij Sullivan, op 12 september 1965.
    De Britse Invasie is nu in full swing. I Want To Hold Your Hand wordt op 26 december 1963 uitgebracht in de VS en nu lukt het wel. Op 18 januari komt de plaat de hitlijsten binnen en op 1 februari bereikt het nummer de eerste plaats. Het blijft de nummer 1 gedurende zeven weken waarna het wordt verdrongen door She Loves You. Alle oude singles worden opnieuw uitgebracht en Capitol, als EMI vertegenwoordiger in de VS, neemt alsnog de rechten over van andere maatschappijen. Op 14 maart rapporteert Billboard Magazine dat de Beatles 60% van de totale singleverkopen uitmaken. Op 4 april 1964 bezetten de Beatles de top 5 van Billboard, met 1. Can’t Buy Me Love, 2. Twist and Shout, 3. She Loves You, 4. I Want To Hold Your Hand, 5. Please Please Me. Een week later hebben ze 14 nummers in de top 100. In het Beatles kielzog maken veel Britse groepen de overstap naar Amerika en breken de markt verder open. Alles wat Brits is, is goed. Ironisch is dat een groep als de Dave Clark Five op een gegeven moment zelfs heel even populairder is dan de Beatles.
    Niet alleen Amerika gaat overstag. Op 27 maart 1964 bezetten de Beatles de top 6 in Australie. In Nederland denderen vanaf januari tot april 1964 zes singles de maandelijks opgestelde Muziek Express hitparade in. Het hele jaar 1964 telt 16 Beatles releases; in Nederland werden veel meer nummers op single uitgebracht dan in de UK.
    Op 29 januari 1964 nemen de Beatles in de Parijse Pathe Marconi Studios Can’t Buy Me Love op. Op 25 februari volgt in London nog een overdub van Paul McCartney’s zang en de gitaarsolo van George Harrison. Het nummer wordt uitgebracht op 20 maart 1964 en bereikt de nummer 1 op 2 april. Tegelijk komt het nummer op 1 in Amerika, waar het She Loves You verdringt dat zelf weer I Want To Hold Your Hand had verdrongen. Drie achtereenvolgende nummers 1 was nog niet eerder vertoond. In Nederland komt het nummer in mei de Muziek Express lijst binnen, blijft daar voor vijf maanden en behaalt uiteindelijk een tweede plaats.

    En dan is er nog die film.

    [/plak]

    Die film was natuurlijk A Hard Day’s Night, die in de steigers stond.
    Hmmm.. toch maar eens een Beatles website opgooien

  6. Dank voor deze leuke bijdrage. Het blijft ongekend hoe succesvol de Beatles waren (en wellicht nog zijn).

    Wat bedoelde je met dat de Dave Clark Five heel even populairder is dan de Beatles?

  7. Ik ben echt al een tijd aan het zoeken in mijn documentatie over de DC5, maar ik kan die boude bewering niet meer onderbouwen. Ik heb het ergens staan, maar waar? Ik los dat op door die bewering maar uit de tekst te halen. Ik moet namelijk alles kunnen verantwoorden. Anders gezegd: het moet gewoon kloppen 😀

Reageer op dit bericht!